Steeds meer bedrijven in Nederland kiezen ervoor om te vergroenen. Het is hard nodig, want met een steeds warmere aarde en ongelijkheid is maatschappelijk verantwoord ondernemen belangrijker dan ooit. De klimaatcrisis is hier en nu en dus kiezen bedrijven ervoor om hun steentje bij te dragen aan een groenere en eerlijke wereld. Ondernemers zijn zich steeds vaker bewust van de impact die zij kunnen maken op mens en milieu. Om deze reden zijn er een aantal verrassende namen van bedrijven als het gaat om duurzaamheid.
Bedrijven waarvan je niet verwacht dat ze aan duurzaamheid doen
Veel bedrijven die op het eerste gezicht vooral vervuilend lijken, hebben de laatste jaren stappen gezet om te verduurzamen. Bij een groene wereld denk je waarschijnlijk niet meteen aan een energieslurper als zoekmachine Google of een bedrijf dat vooral nieuwe meubels produceert en verkoopt, maar toch is niets minder waar.
NS
De tijd van vervuilende treinen is in Nederland wat betreft de NS al lang voorbij. Het treinvervoer in Nederland is al sinds 2017 volledig CO2-neutraal. Er zijn uiteraard ook andere aanbieders op het spoor te vinden, maar alle treinen van de NS rijden tegenwoordig elektrisch. De stroom die daarvoor wordt gebruikt, komt volledig uit windmolenparken. Nederland is daarmee koploper als het gaat om duurzaam treinverkeer. Verder is de NS ook op andere manieren aan de slag gegaan met duurzame energie. Zo vinden reizigers het niet prettig om op een koud station te staan, ook niet als dat een duurzamere keuze is. Om deze reden worden de stations verwarmd met warmte-koude opslaginstallaties, groen gas en groene stroom. Zelfs hergebruikt frituurvet zorgt voor warmte. Daarmee is NS verrassend genoeg een van de groenste bedrijven in Nederland.
Google
Techbedrijven hebben over het algemeen geen beste naam als het gaat om het energieverbruik en duurzaamheid. Er is jarenlang geprotesteerd tegen de komst van datacenters van zoekmachine Google. Maar het bedrijf is al sinds 2007 volledig klimaatneutraal en werkt er nu hard aan om volledig koolstofvrij te worden. Daarnaast is Google een van de grootste supporters van goede doelen. Bedrijven die geen winst maken, maar zich wel inzetten voor een eerlijke wereld, kunnen binnen een gratis programma maandelijks voor 10.000 dollar aan gratis advertenties uitgeven.
Online casino’s
Voor het aanbieden van online diensten is uiteraard veel stroom nodig. Daar weten ze bij Google alles van, maar ook de online casino’s zijn grootverbruiker. Toch wordt de Nederlandse goksite over het algemeen steeds duurzamer. Dat komt doordat de bedrijven gebruikmaken van servers in groene datacenters. De stroom die gebruikt wordt voor het laten werken van de servers, wordt bijvoorbeeld opgewekt uit zonne-energie van het dak van het datacenter of windenergie van nabijgelegen windparken. Steeds meer casinobedrijven kiezen dan ook voor duurzame hosting, waardoor zij hun steentje bijdragen aan het milieu.
IKEA
Nieuwe spullen kopen is niet altijd goed voor het milieu. Maar alles hergebruiken is ook niet altijd mogelijk. Om deze reden ontkom je er niet aan eens een kast of bed van de IKEA te kopen. Toch is dat een minder groot probleem dan je misschien in eerste instantie denkt. Want het bedrijf wil 100% hernieuwbare energie binnen het bedrijf gebruiken. En IKEA doet meer beloftes; in 2030 wil het bedrijf wereldwijd volledig energieneutraal zijn. Onder meer door energie te besparen, groene stroom op te wekken en de producten te gaan recyclen. Ook produceert IKEA vaak vooral duurzame producten. Wist je bijvoorbeeld dat de iconische gehaktbal tegenwoordig niet meer van vlees is, maar volledig plantaardig is gemaakt?
Auping
Matrassen zullen niet het eerste product zijn als je aan duurzaamheid denkt, maar toch geven fabrikanten als Auping het goede voorbeeld. De meeste matrassen zitten vol materialen die erg slecht zijn voor het milieu. Maar een paar jaar geleden zijn de bedrijven gestopt met het verbanden van matrassen. Auping gaat nog een stap verder door onderdelen steeds opnieuw te gebruiken. In 2030 zijn alle Auping-producten circulair. Een verrassende stap van een doorgaans vervuilende sector.
Bedrijven waarvan je niet verwacht dat ze aan duurzaamheid doen
Veel bedrijven die op het eerste gezicht vooral vervuilend lijken, hebben de laatste jaren stappen gezet om te verduurzamen. Bij een groene wereld denk je waarschijnlijk niet meteen aan een energieslurper als zoekmachine Google of een bedrijf dat vooral nieuwe meubels produceert en verkoopt, maar toch is niets minder waar.
NS
De tijd van vervuilende treinen is in Nederland wat betreft de NS al lang voorbij. Het treinvervoer in Nederland is al sinds 2017 volledig CO2-neutraal. Er zijn uiteraard ook andere aanbieders op het spoor te vinden, maar alle treinen van de NS rijden tegenwoordig elektrisch. De stroom die daarvoor wordt gebruikt, komt volledig uit windmolenparken. Nederland is daarmee koploper als het gaat om duurzaam treinverkeer. Verder is de NS ook op andere manieren aan de slag gegaan met duurzame energie. Zo vinden reizigers het niet prettig om op een koud station te staan, ook niet als dat een duurzamere keuze is. Om deze reden worden de stations verwarmd met warmte-koude opslaginstallaties, groen gas en groene stroom. Zelfs hergebruikt frituurvet zorgt voor warmte. Daarmee is NS verrassend genoeg een van de groenste bedrijven in Nederland.
Techbedrijven hebben over het algemeen geen beste naam als het gaat om het energieverbruik en duurzaamheid. Er is jarenlang geprotesteerd tegen de komst van datacenters van zoekmachine Google. Maar het bedrijf is al sinds 2007 volledig klimaatneutraal en werkt er nu hard aan om volledig koolstofvrij te worden. Daarnaast is Google een van de grootste supporters van goede doelen. Bedrijven die geen winst maken, maar zich wel inzetten voor een eerlijke wereld, kunnen binnen een gratis programma maandelijks voor 10.000 dollar aan gratis advertenties uitgeven.
Online casino’s
Voor het aanbieden van online diensten is uiteraard veel stroom nodig. Daar weten ze bij Google alles van, maar ook de online casino’s zijn grootverbruiker. Toch wordt de Nederlandse goksite over het algemeen steeds duurzamer. Dat komt doordat de bedrijven gebruikmaken van servers in groene datacenters. De stroom die gebruikt wordt voor het laten werken van de servers, wordt bijvoorbeeld opgewekt uit zonne-energie van het dak van het datacenter of windenergie van nabijgelegen windparken. Steeds meer casinobedrijven kiezen dan ook voor duurzame hosting, waardoor zij hun steentje bijdragen aan het milieu.
IKEA
Nieuwe spullen kopen is niet altijd goed voor het milieu. Maar alles hergebruiken is ook niet altijd mogelijk. Om deze reden ontkom je er niet aan eens een kast of bed van de IKEA te kopen. Toch is dat een minder groot probleem dan je misschien in eerste instantie denkt. Want het bedrijf wil 100% hernieuwbare energie binnen het bedrijf gebruiken. En IKEA doet meer beloftes; in 2030 wil het bedrijf wereldwijd volledig energieneutraal zijn. Onder meer door energie te besparen, groene stroom op te wekken en de producten te gaan recyclen. Ook produceert IKEA vaak vooral duurzame producten. Wist je bijvoorbeeld dat de iconische gehaktbal tegenwoordig niet meer van vlees is, maar volledig plantaardig is gemaakt?
Auping
Matrassen zullen niet het eerste product zijn als je aan duurzaamheid denkt, maar toch geven fabrikanten als Auping het goede voorbeeld. De meeste matrassen zitten vol materialen die erg slecht zijn voor het milieu. Maar een paar jaar geleden zijn de bedrijven gestopt met het verbanden van matrassen. Auping gaat nog een stap verder door onderdelen steeds opnieuw te gebruiken. In 2030 zijn alle Auping-producten circulair. Een verrassende stap van een doorgaans vervuilende sector.