De overgang naar duurzaam vervoer is een cruciale stap in de strijd tegen klimaatverandering. Nederland is vastbesloten om uitstootvrij vervoer te realiseren in 2050, en de Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij Bedrijven (SPRILA) speelt een belangrijke rol in dit proces. Deze regeling is specifiek gericht op ondernemers die laadinfrastructuur willen aanleggen voor elektrische voertuigen op hun eigen terrein.
Wat is SPRILA?
SPRILA is een subsidie die bedoeld is voor ondernemers met een Kamer van Koophandel-inschrijving die in Nederland gevestigd zijn. Deze regeling stelt bedrijven in staat om een deel van de kosten van de aanleg van laadinfrastructuur te dekken, zoals laadpalen en laadstations. Het doel is om de overstap naar elektrisch vervoer te versnellen door een beter laadnetwerk te creëren.
Voor wie is SPRILA bedoeld?
Deze regeling is beschikbaar voor ondernemers die laadinfrastructuur willen aanleggen op hun eigen terrein of op gehuurd terrein. Ook concessiehouders van openbaar vervoer kunnen in aanmerking komen voor deze subsidie. Het is een uitstekende kans voor bedrijven om hun duurzaamheidsinitiatieven te ondersteunen en tegelijkertijd hun operationele kosten te verlagen.
Hoe werkt de subsidie?
De subsidie kan worden aangevraagd voor verschillende activiteiten, zoals de aanleg van laadinfrastructuur met AC-laadstations, DC-laadstations en investeringen in stationaire batterijen. Het totale budget voor SPRILA is € 60.952.000, en de aanvraagperiode loopt van 25 maart 2025 tot 19 december 2025. Ondernemers kunnen gebruik maken van een rekentool van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (www.RVO.nl) om hun subsidiebedrag te berekenen.
Voorwaarden en Veranderingen in 2025
Om in aanmerking te komen voor SPRILA, moeten ondernemers voldoen aan een aantal voorwaarden, zoals een KVK-inschrijving en een bedrijf dat gevestigd is in Nederland. In 2025 zijn er enkele belangrijke veranderingen in de regeling. Zo kan de subsidie nu ook worden aangevraagd voor een duopaal bij AC-laadstations en laadstations met geïntegreerde batterijen. Daarnaast zijn er nieuwe voorwaarden voor de capaciteitsberekening voor aanvragen boven € 25.000.
Wat moet u weten?
Het is belangrijk om de juiste documentatie en meldcodes te gebruiken bij het aanvragen van de subsidie. Ondernemers moeten ervoor zorgen dat de laadinfrastructuur op tijd is aangelegd voordat ze de subsidie aanvragen. Daarnaast moet de laadlocatie privaat toegankelijk zijn, wat betekent dat deze alleen beschikbaar is voor de eigenaar, werknemers of bezoekers op bepaalde tijdstippen.
Conclusie
De Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij Bedrijven (SPRILA) biedt een unieke kans voor ondernemers om bij te dragen aan de overgang naar duurzaam vervoer. Door deze subsidie kunnen bedrijven de kosten van de aanleg van laadinfrastructuur deels overnemen, wat hen helpt om hun duurzaamheidsdoelen te bereiken en tegelijkertijd hun operationele kosten te verlagen.
Meer informatie over de SPRILA is te vinden op de website van RVO.nl.
Informatie over de SPRILA is ontleend aan de website van RVO.nl
Wat is SPRILA?
SPRILA is een subsidie die bedoeld is voor ondernemers met een Kamer van Koophandel-inschrijving die in Nederland gevestigd zijn. Deze regeling stelt bedrijven in staat om een deel van de kosten van de aanleg van laadinfrastructuur te dekken, zoals laadpalen en laadstations. Het doel is om de overstap naar elektrisch vervoer te versnellen door een beter laadnetwerk te creëren.
Voor wie is SPRILA bedoeld?
Deze regeling is beschikbaar voor ondernemers die laadinfrastructuur willen aanleggen op hun eigen terrein of op gehuurd terrein. Ook concessiehouders van openbaar vervoer kunnen in aanmerking komen voor deze subsidie. Het is een uitstekende kans voor bedrijven om hun duurzaamheidsinitiatieven te ondersteunen en tegelijkertijd hun operationele kosten te verlagen.
Hoe werkt de subsidie?
De subsidie kan worden aangevraagd voor verschillende activiteiten, zoals de aanleg van laadinfrastructuur met AC-laadstations, DC-laadstations en investeringen in stationaire batterijen. Het totale budget voor SPRILA is € 60.952.000, en de aanvraagperiode loopt van 25 maart 2025 tot 19 december 2025. Ondernemers kunnen gebruik maken van een rekentool van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (www.RVO.nl) om hun subsidiebedrag te berekenen.
Voorwaarden en Veranderingen in 2025
Om in aanmerking te komen voor SPRILA, moeten ondernemers voldoen aan een aantal voorwaarden, zoals een KVK-inschrijving en een bedrijf dat gevestigd is in Nederland. In 2025 zijn er enkele belangrijke veranderingen in de regeling. Zo kan de subsidie nu ook worden aangevraagd voor een duopaal bij AC-laadstations en laadstations met geïntegreerde batterijen. Daarnaast zijn er nieuwe voorwaarden voor de capaciteitsberekening voor aanvragen boven € 25.000.
Wat moet u weten?
Het is belangrijk om de juiste documentatie en meldcodes te gebruiken bij het aanvragen van de subsidie. Ondernemers moeten ervoor zorgen dat de laadinfrastructuur op tijd is aangelegd voordat ze de subsidie aanvragen. Daarnaast moet de laadlocatie privaat toegankelijk zijn, wat betekent dat deze alleen beschikbaar is voor de eigenaar, werknemers of bezoekers op bepaalde tijdstippen.
Conclusie
De Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij Bedrijven (SPRILA) biedt een unieke kans voor ondernemers om bij te dragen aan de overgang naar duurzaam vervoer. Door deze subsidie kunnen bedrijven de kosten van de aanleg van laadinfrastructuur deels overnemen, wat hen helpt om hun duurzaamheidsdoelen te bereiken en tegelijkertijd hun operationele kosten te verlagen.
Meer informatie over de SPRILA is te vinden op de website van RVO.nl.
Informatie over de SPRILA is ontleend aan de website van RVO.nl
Informatie over de laadpalen, kan gevonden worden op www.isde.nl/subsidielaadpaal